يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷

محمد حسن گودرزی : در سال های ابتدایی هزاره جدید سینمای مستند به دلیل موفقیت برخی از فیلم های این سینما مانند بولینگ برای کلمباین (2002)، رژه پنگوئن ها (2005) و ما را از شر شیطان مصون بدار (2006) به موفقیت های گسترده ای رسیدند و به نوعی باعث جان گرفتن این ژانر سینمایی در بین تماشاگران عادی سینما شدند. فیلم بولینگ برای کلمباین (Bowling for Columbine) به کارگردانی مایکل مور در سال 2002 با درخشش در جشنواره کن، موفق به دریافت جایزه ویژه پنجاه و پنجمین سالگرد این جشنواره شد و درخشش این فیلم در جشنواره های تورنتو و مراسم جوایز سزار ادامه یافت تا در نهایت با جایزه اسکار بهترین مستند بلند کار خود را خاتمه داد.

اما سخنرانی مایکل مور کارگردان این فیلم در مراسم اسکار و بعد از اهدای جوایز از وی چهره ای جنجالی ساخت. مور در سخنان خود به شدت از جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت این کشور به دلیل حمله نظامی به عراق انتقاد کرد. فیلم بعدی وی به نام فارنهایت 11/9 (Fahrenheit 9/11) به طور کامل شمشیر را برای بوش از رو بست و با هزینه 6 میلیونی خود نزدیک به 222.4 میلیون دلار فروش تجاری تا عنوان یکی از 5 فیلم در فهرست پرفروش ترین فیلم مستند تاریخ سینما را به خود اختصاص دهد.

با این همه سایر فیلم هایی که مور بعد از ان فیلم ساخت موفقیت تجاری چندانی به دست نیاوردند. سیکو (Sicko) در سال 2007 نامزد جایزه اسکار بهترین مستند بلند شد. تنها موفقیت فیلم سرمایه داری: یک داستان عاشقانه (Capitalism: A Love Story) در سال 2009 به دریافت یک جایزه از جشنواره فیلم ونیز ختم شد و بعد به کجا حمله کنیم (Where to Invade Next) در سال 2015، علیرغم تحسین برخی از منتقدان بازخورد چندانی نداشت. آخرین فیلم مایکل مور به نام مایکل مور در سرزمین ترامپ (Michael Moore in TrumpLand) در سال 2016 یک شکست تجاری و هنری کامل بود.

حالا فیلم جدید این فیلم ساز آمریکایی روز جمعه اکران سراسری شده و به نظر می رسد که با توجه به موضوع آن که به رئیس جمهور آمریکا اختصاص دارد باید منتظر واکنش های گسترده در مورد آن باشیم.

وب سایت indiewire در گزارشی به بررسی موضوع آخرین مستند مایکل مور به نام فارنهایت 9/11 (Fahrenheit 11/9) پرداخته است.

در این گزارش آمده که توزیع کننده این فیلم، این مستند را با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016 و ریاست جمهوری دونالد ترامپ،"نمایش تحریک آمیز و کمدی در زمانی که ما در آن زندگی می کنیم" توصیف می کند. این فیلم دو سوال را مطرح می کند: چگونه ایالات متحده به ریاست جمهوری ترامپ رسید و چگونه از باید از دوران ترامپ خلاصی یافت.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به موفقیت های تجاری دو مستند مور، بولینگ برای کلمباین و فارنهایت 11/9، به شکست تجاری آخرین فیلم وی به نام بعد به کجا حمله کنیم (Where to Invade Next) پرداخته و نوشته که این فیلم تنها 3.8 میلیون دلار فروش کرد البته این مسئله مربوط به دورانی بود که دونالد ترامپ هنوز از سوی محافل سیاسی جدی گرفته نمی شد.

فیلم فارنهایت 9/11 برخلاف چند فیلم آخر مایکل مور از بازاریابی و توزیع خوبی برخوردار است. این فیلم قرار است در 1700 سالن به نمایش دربیاید و با توجه به گرایش سیاسی بیشتر اعضای آکادمی اسکار به نظر می رسد که این فیلم از هم اکنون به عنوان یکی از امید داران نامزدی جایزه اسکار بهترین مستند مطرح شده است. هزینه ساخت فارنهایت 9/11 بین 4 تا 5 میلیون دلار تخمین زده شده است.

تونل سینما | از اکران مستند جدید در مورد ترامپ تا بازگشت رابرت ردفورد به دنیای بازیگری

رمان مطرح نویسنده آمریکایی بار دیگر بر پرده سینما ها

فیلم های مرتبط با تروریسم که داستان آنها بر محوریت مسائل سیاسی و صحمه های اکشن می گردد در سال های اخیر به شدت محبوبیت پیدا کرده اند و هالییود را برآن داشته که برخی از فیلم هایی مرتبط با این سبک از فیلم ها را که در سال های گذشته ساخته شده اند را دوباره سازی کند.

تام کلنسی (Tom Clancy) رمان نویس آمریکایی یکی از این موارد است که فیلم های ساخته شده بر اساس رمان های و شخصیت های خلق شده توسط وی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود محبوبیت بسیاری پیدا کرد. معروف ترین این شخصیت ها، شخصیت جک رایان بود که در فیلم های بازی های میهن پرستانه (Patriot Games) محصول 1992 و فیلم خطر آشکار و عیان (Clear and Present Danger) با بازی هریسون فورد در نقش جک رایان توجهات بسیاری را جلب کرد. با این همه با شکست فیلم مجموع همه ترس ها (The Sum of All Fears) با بازی بِن افلک در نقش رایان در سال 2002 و فیلم جک رایان: سرباز سایه (Jack Ryan: Shadow Recruit) با بازی کریس پاین در نقش رایان پرونده این فیلم ها در سینما بسته شد.

حالا به نظر می رسد بعد از موفقیت نسبی سریال جک رایان (Jack Ryan) که چندی پیش از شبکه اینترنتی آمازون به نمایش درآمد، دوباره شانس حضور شخصیت های خلق شده توسط کلنسی بر پرده سینما افزایش یافته است.

به گزارش The Playlist، مایکل بی جوردن (Michael B. Jordan) که بیش از همه برای بازی در فیلم هایی مانند کرید و پلنگ سیاه مشهور شده است قصد دارد در نقش جان کلارک (John Clark) و در فیلم رینبو سیکس (Rainbow Six) بازی کند.

از این شخصیت و فیلم یکبار در دنیای بازی های کامپیوتری و بازی معروفی به همین نام استفاده شده است. اما جوردن علاوه بر رینبو سیکس در فیلم دیگری براساس رمان های کلنسی به نام بدون پشیمانی (Without Remorse) هم قصد دارد بازی کند. جوردن در این فیلم ها علاوه بر نقش کلارک، تهیه کنندگی این فیلم ها را هم برعهده خواهد داشت.

تونل سینما | از اکران مستند جدید در مورد ترامپ تا بازگشت رابرت ردفورد به دنیای بازیگری

تغییر تصمیم رابرت ردفورد در مورد بازنشستگی از بازیگری

تغییر موضع در مورد فعالیت های هنری و تصمیمات فردی در این زمینه در صنعت سینما سابقه داشته و بازیگران و کارگردانان بسیاری بوده اند که بعد از مدتی تصمیم خود را در مورد بازنشستگی عوض کرده و باز هم به جمع هنرمندان سینمایی بازگشته اند.

بازیگر مطرح امریکایی که چندی پیش خبر از بازنشستگی از دنیای بازیگری را داده بود در اظهار نظری جدید تصمیم خود را تغییر داد.

به گزارش Variety، رابرت ردفورد بازیگر و کارگردان مطرح آمریکای که بازی وی در فیلم هایی مانند بوچ کسیدی و ساندنس کید و نیش در اذهان باقی مانده اعلام کرد که تصمیمش در مورد بازنشستگی از بازیگری اشتباه بوده است.

ردفورد در گفت و گو با Variety، در پاسخ به سوالی در مورد بازنشستگی از بازیگری پاسخ داد: این یک اشتباه بود. من هرگز نباید این موضوع را بر زبان می آوردم.

این بازیگر آمریکایی که در فیلم "پیرمرد و اسلحه" حضور دارد در مراسم اکران این فیلم در نیویورک گفت:" اگر قرار است بازنشست شوم باید به آرامی از فعالیت هایم کم کنم اما نباید در مورد آن حرف زد، چون فکر می کنم توجه زیادی را از روشی اشتباه به خود جلب می کنم. می خواهم روی این فیلم و بازیگران تمرکز کنم."

با این همه وقتی از ردفورد در مورد اینکه آیا این فیلم آخرین کار وی در عرصه بازیگری خواهد بود یا خیر، وی پاسخی به این سوال نداد.

تونل سینما | از اکران مستند جدید در مورد ترامپ تا بازگشت رابرت ردفورد به دنیای بازیگری
منبع: دیباچه
برچسب ها: تونل سینما ، ترامپ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳